woensdag 2 september 2009

Ik Kies Bewust

"Ik kies bewust".. me hol!

Het zal wel een hele mooie en ideologische gedachte zijn van de stichting met de gelijknamige naam als het logo, maar als je als klant blindelings zo'n pak met "ik kies bewust" koopt, dan kies je net zo bewust als dat je naar de McDonalds gaat.

Laten we wel stellen, dat wanneer je bewust kiest, dan heb je dat logo op dat pak niet nodig, want je kunt toch gewoon zien wat er aan ingredienten in zit? Het enige wat beter kan, vind ik, is een kleurcode met tegelijk een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, en dit wordt gelukkig al regelmatig gedaan. Dus waarom hebben we zo'n "ik kies bewust" logo nodig? Het riekt naar commercie en het zal mij niet verbazen dat er een andere agenda met belangen voor die stichting is. Bovendien erger ik me mateloos wanneer zo'n produkt mij zegt dat "ik iets kies", ik kan dat zelf wel prima beslissen!

Het enige wat tot nu toe gebeurt, is dat de consument naar produkten gelokt wordt die in veel gevallen helemaal niet zo "bewust" zijn, een paar voorbeelden:

- In plaats van suiker, wordt aspartaam gebruikt in de "ik kies bewust" produkten omdat suiker nu eenmaal veel te veel calorieeën heeft als je dag in dag uit zoete dranken drinkt en daar word je dik van. Maar aspartaam is ook geen lieverdje, er zijn indicaties dat aspartaam zelfs kankerverwekkend zou kunnen zijn. Maar goed, dat is niet bewezen of bewijsbaar slecht, dus onschuldig. Wow! Wat een bewuste keuze hebben we toch gemaakt!

- Een biologisch bedrijf in de Betuwe kreeg geen "ik kies bewust" logo omdat het als vruchtensap niet genoeg vezels zou bevatten. Maar wil je dat in druivensap? Wil je een hele drap in de bodem of zou het niet beter zijn dat die drek met vezels eerst gezuiverd wordt als het druivensap in het pak wordt geschonken?

Het zou me niet verbazen dat de marketeer dezelfde is als toen ooit "melk, de witte motor". Ondertussen weet iedereen al lang dat melk helemaal niet zo gezond is, waardoor velen het gekscherend "melk, de witte sloper" noemen.

Dus voor mij is het een gesneden koek, zodra ik voor een rek van die goudgele dumbo logootjes sta, en ik toevallig het voel aankomen, dan zet ik me schrap en .. hatshoe! Als de floormanager me dan vraagt waar ik nou helemaal mee bezig ben, dan zeg ik gewoon .. oh, "Ik Nies Bewust"!

Nils

1 opmerking:

  1. haha Nils, dat laatste stukje is uit mn hart gegrepen, als ik zeg dat melk voor baby's is en slecht voor je botten slaan de stoppen door bij de meeste mensen.

    BeantwoordenVerwijderen